Yrittäjänä 10 vuotta | Vain muutos on pysyvää

LUMO Image 10 vuotta

Tänään 1.4.2021 on kulunut tasan 10 vuotta siitä, kun perustin yritykseni LUMO Imagen!

LUMO Image 10v syntymäpäiväkakku Tuokio

Upea 10v. syntymäpäiväkakku by

Kahvila Tuokio

Ihmettelin jo viisi vuotta sitten tekemässäni postauksessa, miten nopeasti aika kulunut. Kai se on vain niin, että kun on hauskaa, niin aika kuluu kuin siivillä. Eihän tämä yrittäminen ole aina ollut vain riemua ja onnistumisia, mutta onneksi näin on ollut ainakin pääosin. Korona vaikutti kevään 2020 ja alkukesän kuvauksiin, mutta onneksi loppuvuosi on ollut normaali ja marras-joulukuu jopa ennätysvilkas kuvausten suhteen.

Edelleenkin yrittäjänä haasteina on mm. epäsäännölliset tulot ja siten toimeentulon epävarmuus ajoittain, mutta verrattuna viiden vuoden takaiseen aikaan minulla on nyt enemmän vakioasiakkaita, jotka käyttävät palvelujani säännöllisesti, erityisesti yrityskuvauspuolella. Iso kiitos heille! Olen myös tottunut siihen, että kalenteri saattaa näyttää typötyhjältä kahden viikon päästä, mutta luotan nykyään siihen, että jostain sinne aina niitä keikkoja tupsahtelee. Varsinkin yrityskuvauspuolella varausjänne on todella lyhyt.

Yrityskuvauksille omat nettisivut

Tästä päästäänkin aasinsiltaa pitkin muutokseen, jonka tein aika tarkalleen neljä vuotta sitten. Alunperin minulla oli vain tämä LUMO Imagen nettisivu, joka oli niin hää- ja perhekuvauspalveluille kuin yrityskuvauspalveluille tarkoitettu sivusto.

Neljä vuotta sitten tein muutoksen, jossa eriytin yrityskuvauspalvelut omalle www.petterilopponen.com nettisivulleen ja jätin hää- ja perhekuvauspalvelut tänne www.lumoimage.fi sivulle. Samoin eriytin myös somekanavat tämän mukaisesti. Uskon muutoksen olleen oikea, sillä tältä sivustolta tulee pääosin kyselyjä hää- ja lapsikuvauksille ja yrityskuvauksia kysellään tuon toisen sivuston kautta.

Videoiden kysyntä kasvaa - edelleen

Vain muutos on pysyvää. Viisi vuotta sitten tekemässäni synttäripostauksessa ennakoin jo vahvasti videokuvauksen kysynnän kasvua potentiaalisessa asiakaskunnassani ja että jo silloin oli alettu kysymään videokuvausmahdollisuutta myös valokuvaajilta. Näin on totta tosiaan tapahtunut ja video alkaa olla jo arkipäivää yritysten markkinoinnissa.

Tuolloin viisi vuotta sitten olin vasta aloitellut videon parissa ja tehnyt muutamia videoita ja tässä viiden vuoden aikana olen opiskellutkin videotuotantoa ahkerasti ja tehnyt lukuisia videoita asiakasyrityksilleni. Näen videoissa vahvan kasvupotentiaalin liiketoiminnassani. Viime vuonna 2020 videoiden osuus kokonaismyynnistäni oli jo yli 26%. Videokuvausten myynnin kasvu viime vuonna vuoteen 2019 verrattuna oli reilut 10%-yksikköä ja odotan myös tältä vuodelta vahvaa kasvua.

Vaikka videoiden osuus tuleekin kasvamaan, perinteisellä still-kuvalla on edelleen vahva sija sydämessäni, eikä hyvän kuvan merkitys tule edelleenkään vähenemään, uskoakseni päinvastoin.

Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Edellinen
Edellinen

YO-kuvat ennakkoon | YO-kuvaukset Oulu

Seuraava
Seuraava

LUMO Love Story pariskuntakuvaus Oulussa | Kuivasjärven rannalla